Geloof je gedachten niet

Heb jij ook ‘last’ van gedachten die blijven malen en je vertellen wat je moet doen? Gedachten die je doen twijfelen, die je leven bemoeilijken en je welzijn in de weg zitten? Wie heeft dat niet zou ik zeggen.

We hebben allemaal gedachten, de hele dag door. Een populaire schatting is dat we er zo’n 60.000 per dag hebben. Een andere theorie is dat we daarvan 90% gisteren ook al dachten. Toch nemen we gedachten heel serieus, maar waarom eigenlijk?

We zijn geneigd te reageren op onze gedachten en ze heel persoonlijk te nemen. Maar waar komen die gedachten eigenlijk vandaan?

Er bestaat geen wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat gedachten in de hersenen ontstaan. Ik vraag het steeds als ik hersenwetenschappers spreek, bijvoorbeeld van Stanford University, maar het bestaat niet. Toch is dat de gangbare opvatting. Gedachten komen uit de hersenen toch?

Onlangs had ik een gesprek met de wetenschappelijk directeur van het HeartMath instituut in San Francisco. Zijn opvatting was dat de hersenen slechts een ontvanger zijn en geen zender.

In het boeddhisme zijn de hersenen (Mind) het zesde zintuig. De neus neemt geur waar, de ogen beeld, de oren geluid en de hersenen gedachten. We pikken gedachten op uit onze omgeving.

Waar komen gedachten dan vandaan?
Gedachten ontstaan door oorzaak en gevolg. Er gebeurde iets in je leven, je pikte iets op van iemand, je keek tv of een film, je kreeg een ingeving of je herinnert je iets van vroeger. Je hersenen pikken deze oorzaak en gevolg op en gaan ermee aan de haal. Jij denkt dat dit jouw gedachten zijn en identificeert je ermee. En daar gaat het mis.

Als gedachten niet uit ons brein komen, waarom geven we ze dan zoveel macht? Waarom kunnen gedachten ons dwingen? Waarom handelen we vaak onmiddellijk als we iets denken? Waarom schamen we ons soms voor onze gedachten? Waarom laten we gedachten ons in de put praten of zelfs in een depressie? Waarom laten we gedachten ons geloven dat we slecht zijn, of pervers? Wie heeft ons ooit verteld zo te handelen? Degenen die ons opgevoed hebben wisten ook niet beter.

Gedachten hebben geen enkele autoriteit over ons. Behalve als we die zelf geven. Leren kijken naar je gedachten helpt je dit in te zien.

Als je kunt kijken naar je gedachten kun je kiezen of je ze volgt. Dit kun je leren door bijvoorbeeld Vipassana- of mindfulness meditatie te beoefenen. Je leert dan de ruimte kennen tussen jou en je gedachten Zodat je ze voorbij kunt laten gaan.

Want dat doen gedachten als je er niets mee doet, dan gaan ze zoals ze gekomen zijn. En heb jij er geen last van. Geen gedachte blijft de hele dag hangen.

Zie ze als vissen die voorbij zwemmen. Zolang jij ze niet pakt, gebeurt er niets.

Geloof je gedachten niet op hun woord, maar beoordeel goed wat hun waarde is en beslis dan of je er naar wilt luisteren. Jij bent de baas, niet de gedachten in jouw buurt.

Oefening
Als je merkt dat gedachten je in de weg zitten:
1. Merk de gedachte op en denk; hè daar is een gedachte, die is niet van mij, ik hoef er niets mee.
2. Besef dat je de gedachte hebt en niet bent en dus los kan laten, hoezeer de gedachte ook VAN JOU lijkt.
3. Adem 3x diep uit en Delete de gedachte.
4. Breng je aandacht naar iets wat je wel wilt denken en laat die positieve gedachte toe.

Makkelijk? In het begin niet, maar je zult merken dat het steeds beter gaat. Meditatie maakt het makkelijker je gedachten te ‘zien’ en er beter mee om te gaan. En je kunt het aantal gedachten in je leven reduceren door minder tv, minder social media en minder roddelen helpt je minder gedachten te moeten verwerken.

Kortom, er zijn manieren om van die malende en dwingende gedachten af te komen. Doe er je voordeel mee.

Ik wens je weinig en positieve gedachten toe!
Licht leven!

Warme groet, Robert Bridgeman