Rust terwijl je druk bent

De kunst is je niet druk maken, hoe druk je ook bent. Stress komt niet van drukte, stress komt van een negatieve reactie op drukte, het manifesteert zich pas als de drukte je teveel wordt.

De oplossing is om in het oog van de tornado te zijn, het oog van de storm. Als je in de storm verzeild bent geraakt, is het verdomd lastig te blijven staan. De wind blaast je van je sokken. Echter als je in het oog van de storm staat gebeurt er niet veel. Het is er rustig en kalm ondanks dat alles om je heen waait.

En zo is het in het leven ook. Als jij in het oog van je leven blijft, dan kunnen gebeurtenissen, mensen, collega’s, gedachten, ervaringen wereldgebeurtenissen en gemoedstoestanden om je heen blazen, maar jij hebt er geen last van. Jij blijft rustig en ontspannen genieten van je leven. Deze staat van zijn kun je trainen.

Beoefenen van in het oog van de storm zijn is super simpel:

Droog-oefenen:
1. Ga rustig zitten met je ogen dicht
2. Richt je aandacht op je ademhaling en houdt deze daar
3. Telkens wanneer je wordt afgeleid door gedachten, gevoelens of andere conditioneringen, kijk je even naar wat het was dat je afleidde, laat je dat los (je gaat er niet over nadenken) en breng je vervolgens je aandacht terug naar je adem
4. Je adem kun je zien als anker dat je in het oog van je storm houdt
5. Geniet ervan

De praktijk:
1. Doe je ogen open en blijf in contact met je adem terwijl je je leven leeft
2. Telkens wanneer je wordt afgeleid door wat mensen doen of zeggen, door deadlines die je moet halen, door spijt en zorgen, door leuke en minder leuke ervaringen, breng je je aandacht terug naar je ademhaling.
3. Zo blijf je ten alle tijden in het oog van je leven en kun je rustig en ontspannen blijven, juist als je een rijk en druk leven leidt. En zelfs als het even tegenzit
4. Je adem kun je zien als anker dat je in het oog van je leven houdt
5. Geniet ervan 😉

Ik wens je veel Rust! toe.

Warme groet,

Robert Bridgeman